The Wire (2002)

1

Titlu: The Wire
Regizor: David Simon
An apariție: 2002

The Wire e la fel de bun ca OzSopranosSix Feet Under și True Detecvtive. David Simon este considerat un geniu. Și pe bună dreptate!

Pentru că îmi place așa de mult și încă îmi sună în cap replici din film (the game is the game, what the fuck did I do now, pertinent, I ain’t no snitch, you feel me, yo!, Omar is coming, money ain’t got no owners, only spenders…) am să dau mai mult de data asta.

În fiecare sezon ești familiarizat cu noi instituții și noi moduri de a fi futut de ele. În cele cinci sezoane nu există personaj care să fi întreprins ceva fără să fi pierdut ceva. În ordinea apariției: comerțul ilicit de droguri, sistemul din portul maritim/clasa muncitoare, guvernarea orașului și bicrocrația, sistemul școlar și mass media.

Când una din instituții este introdusă, povestea se leagă de cea anterioară. La final rămâi cu un tablou viu despre cum un oraș din secolul XI funcționează.

La începutul fiecărui episod ai un openig quote, frumos legate și de titlul episodului și de ceea ce va urma să se întâmple. Tot The Wire are și printre cele mai bune opening scenes de sezon:

Ceea ce face The Wire așa de atractiv și totodată așa de cutremurător, este faptul că se află foarte aproape de orizontul realității. Plasat în Baltimore, Maryland, este bazat pe cartea Homicide: A Year on the Killing Streets scrisă chiar de David Simon. David Simon are background în media ca police jurnalist la The Baltimore Sun, iar amicul lui, colaborator pentru The Corner și The Wire, a fost dectectiv la omucideri și implicat în investigații narcotice folosind metode de supraveghere a traficanților de droguri. Distribuția conține referințe la personaje reale (Omar) și chiar are ca actori personaje provenite de pe străzile din Baltimore (Snoop). Legăturile cu realul sunt multe – aruncă un ochi pe Wikipedia.

O altă chestie interesantă este muzica din film. De unde să încep? Melodia de început  a fiecărui sezon este o reinterpretare a aceleiași piese, Way Down in the Hole, semnată Tom Waits de pe albumul din 1987 Franks Wild Years. Ca interpretare, în ordine a sezoanelor:  The Blind Boys of Alabama, Waits, The Neville Brothers, DoMaJe and Steve Earle. Asta peste faptul că abia aștepți să vezi peste ce căcaturi mai dai, îți acorzi și un pic de timp pentru generic și melodie. TARE! Un serial care cere atenția mai multor simțurilor. La coloana sonoră am dat peste Dogme 95 a lui Lars von Trier și Thomas Vinterberg. Asta presupune că ai muzică pe fundal în timp ce fuți o gagică pe capotă într-un loc întunecat și izolat doar dacă ai fost suficient de treaz să lași radioul din mașină pornit. Cum rezumă Dogme 95: The sound must never be produced apart from the images or vice versa. (Music must not be used unless it occurs where the scene is being shot.).

Personajele. Nu sunt cizelate pentru plăcerea nimănui, sunt rupte din comportamentul natural al locuitorilor din Baltimore și mor atunci când greșesc. Baltimore nu este un oraș al Americii unde visele devin realitate, ci mai  degrabă unde coșmarurile se manifestă.

Omar - Apare secvențial, dar când apare, cineva trebuie să moară. Omar mi se pare cel mai tare personaj creat vreodată pe ecran. Când Omar merge pe străzi, din toate părțile se aude Omar is coming, ca o avertizare a unei situații inevitabile și futute. Am găsit de cuviință să îl compar pe Omar cu o dronă: dacă scanează străzile, știe unde se află toate stash-urile de droguri. Și inevitabil, dacă scanează le și fură. Este familiarizat cu tot ce înseamnă viața pe stradă, are legături cu oamenii din poliție și este personajul homosexual cel mai masculin peste care am dat vreodată. Are vendete personale, fumează Newports în ambalaj verde, are o mare cicatrice pe față și cară un shotgun după el. Deși îi trec prin mâini mii de fiole pline cu heroină, nu a fost portretizat ca un consumator în niciun episod. Singura dată când nu mi-a plăcut cum l-au dezvoltat ca personaj a fost la răfuiala cu Stinger, undeva prin sezonul doi, când una din deciziile luate a fost în defazaj cu inteligența lui de stradă.

McNultyProfilul psihologic al FBI-ului. Nu este ceea ce pare, este dectectiv la omucideri, și unul foarte bun.

BubsA police officer is only as good as their informants (Kima Greggs)Heroinoman on and off, informator. Dacă Omar este drona, Bubs este camera care filmează întruna pe străzi. Numele lui complet este dezvăluit abia în sezonul cinci, într-o conjunctură interesantă survenită în urma unor evenimente din viața lui Bubs.

Hamsterdam - o distopie a sărăciei și a drogurilor. Pentru că majoritatea scenelor din The Wire se întâmplă în stradă.

Mă opresc aici, dacă ar fi să spun câte ceva despre fiecare personaj, textul va deveni plictisitor de lung și, inevitabil, un spoil.

New Yorker – Stealing Life, The crusader behind The Wire

More info:
"The Wire" pe Wikipedia"The Wire" pe IMDb

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Blue Captcha Image Refresh

*